Çevre Mühendisliği (YL) Yüksek lisans-tezli Programı

Programı Sunan Akademik BirimÇevre Mühendisliği (YL)
Program DirektörüProf. Dr. Lokman Hakan TECER
Program TürüYüksek lisans-tezli Programı
Kazanılan Derecenin SeviyesiYüksek Lisans
Kazanılan DereceFen Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak Çevre Mühendisliği Anabilim Dalında yüksek lisans çalışmasını başarıyla tamamlayan mezunlara Yüksek Lisans diploması verilir.
Eğitim TürüTam zamanlı
Kayıt Kabul Koşulları(1) Yüksek lisans programına başvurabilmek için adayların; bir lisans diplomasına sahip olmaları ve müzik anasanat dalına başvuracak adaylar hariç diğer adayların, ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES’ten başvurduğu programın puan türünde en az 55 standart puan almış olmaları veya ALES sonucu yerine senato tarafından eşdeğerliği kabul edilerek başarı taban puanları belirlenen ve uluslar arası düzeyde kabul gören sınavlarda başarılı olmaları gerekir. (2) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde başarı notu; lisans mezuniyet ağırlıklı not ortalamasının %20’u, (ALES)’den alınan standart puanın %50’si ve her bir anabilim dalı için enstitü yönetim kurulunca kurulan jüri tarafından yapılan mülakat sonucu alınan puanın %30’ı toplanarak bulunur. Bir adayın başarılı sayılabilmesi için başarı notunun en az 65 olması gerekir. En yüksek puandan en küçüğe doğru sıralama yapılarak ilan edilen kontenjan kadar öğrenci alınır.
Önceki Öğrenmenin Tanınmasıİlgili üniversite veya yüksek teknoloji enstitü içindeki başka bir enstitü anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, ilgili anabilim dalında ilan edilmiş olan yatay geçiş kontenjanına başvurabilir. Yatay geçiş; ilgili anabilim dalı başkanlığının uygun görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararı ile olur.
Mezuniyet Koşulları Bu Yüksek Lisans programında öğrenim gören öğrenciler,
21 yerel kredilik en az 7 ders almakla,
120 AKTS alarak 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmakla
Bir yüksek lisans tezi hazırlamak ve savunmakla,
Programlarında öngörülen tüm derslerden en az CC/S notu ile başarılı olmakla yükümlüdürler.
Program AmacıÇevre Mühendisliği Anabilim Dalı, 1.Temel bilimler ve mühendislik bilgilerini Çevre Mühendisliği alanında kullanabilme ve bunları problem tanımlama, analiz etme ve sonuçları yorumlamada etkin olarak uygulayabilme niteliğine sahip, 2.Ekonomik, teknolojik ve çevresel kısıtlamaları dikkate alarak çevre ürün, proses ve/veya sistemlerini tasarlayabilen ve uygulayabilen, 3.Mesleki ve kişisel açıdan sürekli gelişme gösterebilen, teknolojik olanakları kullanarak bilgiye ulaşabilen, etik değerler bilincine sahip ve bu doğrultuda sanayi kuruluşları, Ar-Ge ve/veya akademik kuruluşlarda başarılı bir kariyer hedefleyen, 4. Disiplinler arası çalışma yeteneğine ve iletişim becerisine sahip, ekip çalışmasına yatkın, toplum ve sanayi gereksinimleri doğrultusunda sorumluluk ve görev alabilen, Çevre Yüksek Mühendisi yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Çevre Mühendisliği Anabilim Dalının eğitim planında, iki yarıyılda temel fen ve mühendislik derslerinin yanı sıra mesleki bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlayan çeşitli mesleki dersler verilmektedir.
Mezunların Mesleki ProfilleriÇeşitli alanlarda faaliyet gösteren özel kuruluşlarda, çevre yönetim sistemlerinin oluşturulması ve faaliyet alanına yönelik ÇED danışmanlığı yapabilmekte, ilave olarak üretimde ham madde ve enerji geri kazanımı ve arıtma tesislerinin işletilmesinde görev alabilmektedirler. Bununla birlikte kamu kuruluşlarında uzman mühendis olarak istihdam edilebilmektedirler.
Bir Üst Dereceye GeçişYüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar, ALES sınavından geçerli notu almaları , İngilizce dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli alanlarında doktora programlarına başvurabilir ve mülakat sınavında başarılı olmaları halinde kabul edilirler.
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma

Başarılı sayılmak için başarı notunun yüksek lisans programında en az 65 puan olması gerekir.

Notlar

Alınan her ders için öğrenciye dönem notu olarak aşağıda belirtilen harf notları verilir. Harf notları, katsayı ve oran karşılıkları aşağıdaki gibidir.

Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir:

 Puan

 Harfli Notu 

 Katsayı 

 Başarı Durumu

 90-100 

  AA

  4.00

 Başarılı

 85-89

  BA

  3.50

 Başarılı

 80-84

  BB

  3.00

 Başarılı

 75-79

  CB

  2.50

 Başarılı

 65-74

  CC

  2.00

 Başarılı

 0-64

  FF

  0.00

 Başarısız

Eğitim Öğretim Metotları

Eğitim Öğretim Metotları:

Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.

Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:

 

EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ *

BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ

KULLANILAN ARAÇLAR

Ders

Dinleme ve Anlamlandırma

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Tartışmalı Ders

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Özel Destek / Yapısal Örnekler

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Rol Yapma / Drama

Önceden planlanmış özel beceriler

Standart derslik teknolojileri, özel donanım

Problem Çözme

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Vaka Çalışması

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Beyin Fırtınası

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Küçük Grup Tartışması

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Gösterim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Benzetim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Seminer

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Grup Çalışması

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları

Saha / Arazi Çalışması

Gözlem/durumları işleme, Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Laboratuar

Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması

Özel donanım

Ödev

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta

Sözlü

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum

 

İnceleme / Anket Çalışması

Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Panel

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Konuk Konuşmacı

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım

Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri

Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler

 

(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.

 

Program Çıktıları

1-Bilimsel çalışmaların sonuçlarını bilimsel makale ve rapor formatında yazılı ve sözlü sunabilme becerisine sahip olabilmek
2-Deneysel çalışmaların tasarımı/kurgusunu yapabilmek ve gerekli sistem ya da düzeneği kurabilmek ve uygulayabilmek
3-Disiplinler arası çalışma becerisini kazanmak
4-Öğrenciye alanındaki problemlerle ilgili verileri toplama, analiz etme ve yorumlama ile ilgili yetenekleri kazandırmak
5-Öğrenciye bir çevre mühendisi olarak, lisans eğitimi sürecinde aldığı temel bilgilerin mühendislik problemlerini çözmede nasıl kullanılacağını kavratmak.
6-Öğrenciye meslek yaşamında sürekli kendini geliştirme yeteneğini kazandırmak
7-Öğrenciyi çevresel problemlere yaklaşmaya, olası çözümleri sentezleyebilmeye ve tasarlayabilmeye hazırlamak
8-Öğrenciyi yazılı, sözlü ve elektronik ortamda üretilen çözümleri etkili bir şekilde sunmaya hazırlamak

Müfredat

Çevre Mühendisliği (YL) Kredili Ders Yapısı Şeması



Ders



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ-FBE-04 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Bilimsel Etik 3 0 5
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Seçmeli 2024-2025 Bahar() 45
LÜ-CBT-06 Adsorpsiyon prosesi ve Çevre Mühendisliği Uygulamaları 3 0 5
LÜ-CBT-19 Alternatif Su Kaynakları Oluşturulması ve Yönetimi 3 0 5
LÜ-CBT-12 Anaerobik Arıtma Prosesleri 3 0 5
LÜ-ÇM-30 Arıtma Çamurlarının Bertarafında Kullanılan Termal Prosesler 3 0 5
LÜ-ÇM-03 Atık Arıtmada Yeni Biyoprosesler 3 0 5
LÜ-CBT-08 Atık Sürekliliği ve Geri Kazanma Prosesleri 3 0 5
LÜ-ÇM-36 Atmosferik Partikül Madde 3 0 5
LÜ-CBT-29 Atmosfer Kimyası, Ozon ve Diğer Fotokimyasal Oktidantların oluşum Mekanizmaları ve Çevresel Etkileri 3 0 5
LÜ-ÇM-17 Biyolojik Arıtma Sistemleri ve İnhibisyon 3 0 5
LÜ-ÇM-26 Çevre Biyoteknolojisi 3 0 5
LÜ-ÇM-20 Çevre Mühendisliğinde Fiziksel-Kimyasal Prosesler 3 0 5
LÜ-ÇM-23 Çevre Mühendisliğinde Membran Prosesler 3 0 5
LÜ-ÇM-28 Çevre Toksikolojisi 3 0 5
LÜ-ÇM-28 Çevre Toksikolojisi 3 0 5
LÜ-ÇM-08 Deniz Kirliliği ve Atmosferik Taşınma 3 0 5
LÜ-ÇM-14 End. Atıksuların Membran Biyo Reaktörlerde Arıt. Es. 3 0 5
LÜ-CBT-05 Endüstride Proses Atıksularının Yeniden Kullanımı-Geri Kazanımı 3 0 5
LÜ-ÇM-04 Endüstriyel Atıksu Arıtma Teknolojileri 3 0 5
LÜ-CBT-18 Evsel Atıksu ve Gri Atıksuların Geri Kullanımı 3 0 5
LÜ-CBT-01 Farmasötik İlaçların Çevrede Bulunuşları, Taşınımları ve Kaderleri 3 0 5
LÜ-ÇM-05 İleri Atıksu Arıtımı 3 0 5
LÜ-CBT-11 Karbon Pazarları 3 0 5
LÜ-CBT-15 Katı Atık Depolama Alanları 3 0 5
LÜ-ÇM-34 Katı Atık Depolama Sahalarında Yer Seçimi ve Projelendirilmesi 3 0 5
LÜ-ÇM-38 Küresel İklim Değişimi ve Etkileri 3 0 5
LÜ-CBT-16 Nehir ve Deniz Sedimentlerin Kirlenmesi ve Islahı 3 0 5
LÜ-CBT-25 Organik Katı Atıkların Uzaklaştırma Yöntemleri 3 0 5
LÜ-ÇM-09 Proses Dizaynı Vasıtasıyla Atık Azaltılması 3 0 5
LÜ-CBT-22 Spesifik Kirleticiler II: Taşınımı ve Ölçümü 3 0 5
LÜ-CBT-21 Spesifik Kirleticiler I: Oluşumu 3 0 5
LÜ-CBT-24 Spesifik Kirleticiler IV: Çevredeki Etkileri 3 0 5
LÜ-CBT-20 Su Arıtımında Nanoteknolojiler 3 0 5
LÜ-ÇM-10 Su Kimyası 3 0 5
LÜ-ÇM-29 Sürdürülebilir Havza Yönetimi 3 0 5
LÜ-ÇM-11 Toprak Kirletici Kaynaklar ve Kirliliğin Giderilmesi 3 0 5
LÜ-CBT-17 Yer altı suyu kirlenmesi ve Islahı 3 0 5
LÜ-ÇM-18 Zararlı Atıklar ve Yönetimi 3 0 5
Toplam AKTS: 60

2024-2025 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ-FBE-04 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Bilimsel Etik 3 0 5
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
LÜ-FBE-02 Yüksek Lisans Semineri 0 2 5
Seçmeli 2024-2025 Bahar() 45
LÜ-CBT-06 Adsorpsiyon prosesi ve Çevre Mühendisliği Uygulamaları 3 0 5
LÜ-CBT-19 Alternatif Su Kaynakları Oluşturulması ve Yönetimi 3 0 5
LÜ-CBT-12 Anaerobik Arıtma Prosesleri 3 0 5
LÜ-ÇM-30 Arıtma Çamurlarının Bertarafında Kullanılan Termal Prosesler 3 0 5
LÜ-ÇM-03 Atık Arıtmada Yeni Biyoprosesler 3 0 5
LÜ-CBT-08 Atık Sürekliliği ve Geri Kazanma Prosesleri 3 0 5
LÜ-ÇM-36 Atmosferik Partikül Madde 3 0 5
LÜ-ÇM-19 Biyoçevre Mühendisliği Prensipleri 3 0 5
LÜ-ÇM-17 Biyolojik Arıtma Sistemleri ve İnhibisyon 3 0 5
LÜ-ÇM-26 Çevre Biyoteknolojisi 3 0 5
LÜ-ÇM-20 Çevre Mühendisliğinde Fiziksel-Kimyasal Prosesler 3 0 5
LÜ-ÇM-23 Çevre Mühendisliğinde Membran Prosesler 3 0 5
LÜ-ÇM-28 Çevre Toksikolojisi 3 0 5
LÜ-ÇM-08 Deniz Kirliliği ve Atmosferik Taşınma 3 0 5
LÜ-ÇM-50 Doğal Arıtma Yöntemleri 3 0 5
LÜ-ÇM-04 Endüstriyel Atıksu Arıtma Teknolojileri 3 0 5
LÜ-CBT-18 Evsel Atıksu ve Gri Atıksuların Geri Kullanımı 3 0 5
LÜ-CBT-01 Farmasötik İlaçların Çevrede Bulunuşları, Taşınımları ve Kaderleri 3 0 5
LÜ-ÇM-05 İleri Atıksu Arıtımı 3 0 5
LÜ-ÇM-49 İş Sağlığı Ve Güvenliği Risk Değerlendirme Metodolojileri ve Endüstriyel Uygulamalar 3 0 5
LÜ-CBT-15 Katı Atık Depolama Alanları 3 0 5
LÜ-ÇM-34 Katı Atık Depolama Sahalarında Yer Seçimi ve Projelendirilmesi 3 0 5
LÜ-ÇM-38 Küresel İklim Değişimi ve Etkileri 3 0 5
LÜ-ÇM-45 Mikroplastik (Mp) Kirliliği, Tespiti ve Giderim Teknolojileri 3 0 5
LÜ-CBT-16 Nehir ve Deniz Sedimentlerin Kirlenmesi ve Islahı 3 0 5
LÜ-CBT-25 Organik Katı Atıkların Uzaklaştırma Yöntemleri 3 0 5
LÜ-ÇM-09 Proses Dizaynı Vasıtasıyla Atık Azaltılması 3 0 5
LÜ-CBT-04 Sanayide Enerji Verimliliği ve Çevre 3 0 5
LÜ-CBT-23 Spesifik Kirleticiler III: Giderim Yöntemleri 3 0 5
LÜ-CBT-22 Spesifik Kirleticiler II: Taşınımı ve Ölçümü 3 0 5
LÜ-CBT-21 Spesifik Kirleticiler I: Oluşumu 3 0 5
LÜ-CBT-24 Spesifik Kirleticiler IV: Çevredeki Etkileri 3 0 5
LÜ-CBT-20 Su Arıtımında Nanoteknolojiler 3 0 5
LÜ-ÇM-10 Su Kimyası 3 0 5
LÜ-ÇM-29 Sürdürülebilir Havza Yönetimi 3 0 5
LÜ-ÇM-18 Zararlı Atıklar ve Yönetimi 3 0 5
Seçmeli 2024-2025 Bahar Dönemi Çevre Mühendisliği Seçmeli Dersler() 45
LÜ-CBT-17 Yer altı suyu kirlenmesi ve Islahı 3 0 5
Toplam AKTS: 110
Yıllık Toplam AKTS: 170

Tez



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ TEZ TEZ 0 0 20
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Toplam AKTS: 30

2024-2025 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ TEZ TEZ 0 0 20
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Toplam AKTS: 30
Yıllık Toplam AKTS: 60